Thomas Vinterbergs Festen is de eerste film die is gemaakt volgens de Dogma 95-principes, een filmverbond opgericht door Vinterberg zelf, samen met collega Lars von Trier. Deze minimalistische filmstijl, met handheld camera’s en natuurlijke belichting, versterkt de rauwe emoties in dit verhaal over familiegeheimen en verraad.
OVER DOGMA '95
In 1995 schudden Lars von Trier en Thomas Vinterberg de filmwereld wakker met hun radicale Dogma 95-manifest. Hun doel: terug naar de essentie van cinema, zonder kunstmatige effecten, muziek of trucages. Drie jaar later was daar Festen – de eerste film die volledig volgens de Dogma-regels werd gemaakt. Samen met Von Triers The Idiots werd de film gepresenteerd in Cannes in 1998, waar Festen de Juryprijs won en Vinterbergs internationale doorbraak betekende. Nu, 30 jaar later werpen we opnieuw blik op deze Deense avant-garde filmstroming en neemt Twan Arts je mee in de regels van Dogma ’95. Om meteen een goed voorbeeld te geven kijken we na de masterclass naar Festen en zie je de komende tijd ook andere Dogma-titels bij Natlab.
GAME CHANGERS
Op deze avond wordt een iconische filmklassieker vertoond. Voorafgaand aan de vertoning geeft filmdocent Twan Arts een masterclass waarin wordt toegelicht wat de gekozen film tot een onvervalste game changer maakt.