OVER THE SHAWSHANK REDEMPTION
Stadsbankier Andy Dufresne (Tim Robbins) arriveerde in 1947 in de gevangenis van Shawshank. Veroordeeld voor twee brute moorden, kreeg hij een dubbele levenslange gevangenisstraf en ontdekt dat wanneer ze je levenslang naar de gevangenis van Shawshank sturen, dat precies is wat ze je afnemen.
In Shawshank sluit Andy een onwaarschijnlijke vriendschap met de gevangenis-"fixer" Red (Morgan Freeman). Hij wordt ook populair bij de directeur en de bewakers van de gevangenis, omdat Andy zijn bankervaring kan gebruiken om de corrupte ambtenaren te helpen persoonlijke fortuinen te vergaren. Met een buitengewone wending in het verhaal ontdekt Andy dat overleven neerkomt op een simpele keuze: druk bezig zijn met leven of druk bezig zijn met sterven...
MOVIE BOMBS
Ze bestaan in allerlei vormen en maten, maar de échte filmflop is er natuurlijk eentje waar wel hoge verwachtingen van waren. Waar een studio omviel en carrières werden verwoest. Als je dacht dat Snow White erg was… nou ja, die wás erg, maar Disney kan wel tegen een stootje. In 1980 kwam Heaven’s Gate van Michael Cimino uit (die na het succes van The Deer Hunter carte blanche had gekregen) en die trok heel United Artists (ooit nog begonnen door Charlie Chaplin, D.W. Griffith, Mary Pickford en Douglas Fairbanks) omver.
Maar er zijn ook ijdeltuitprojecten waar de filmster te veel macht kreeg, of belachelijke ideeën waarvan je je afvraagt waarom er überhaupt ooit iemand in geloofde. Kortom, tijd voor een uur belachelijke, geestige en pijnlijke fragmenten en daarna een film die flopte bij de oorspronkelijke release, maar die daarna door veel mensen als beste film allertijden werd gebombardeerd
OVER MARTIN KOOLHOVEN
Martin Koolhoven is een Nederlands filmregisseur en scenarioschrijver. Zijn bekendste films zijn Het schnitzelparadijs, Oorlogswinter, en de in 2016 voltooide western Brimstone, die hij zowel schreef als regisseerde.
"Sommigen wijten het aan de titel (die dan ook behoorlijk vreselijk is), anderen aan het gebrek aan grote filmsterren. Weer anderen noemen de moordende concurrentie of de magere publiciteitscampagne als reden waarom de film het in de bioscopen niet deed. Feit is dat jaren later The Shawshank Redemption, via televisie, de videotheek en later DVD’s zichzelf tot helemaal bovenaan de IMDB Top 250 knokte. Zelf heb ik de film enkel op mijn televisie gezien, dus kan ik niet wachten om hem op net grote doek te aanschouwen."
PROGRAMMA 05.09
19.30 Filmcollege
20.30 Pauze
20.50 Vertoning The Shawshank Redemption