Regie
Billy Wilder
Cast
Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson
Duur
107 minuten
Jaar
1944
Taal
Engels gesproken, Nederlands ondertiteld
Land
Verenigde Staten
Kijkwijzer
  • Let op met kinderen tot 9 jaar
  • Angst

Double Indemnity

Speeldata

Kies een dag en tijd:
datum v.a. 09:00 v.a. 12:00 v.a. 15:00 v.a. 18:30 v.a. 20:30
ma 23 jul   12:45      
di 24 jul 10:20        
wo 25 jul 10:45        

Film-noir meesterwerk uit 1944 rond een verzekeringsagent, een femme fatale en een intrige vol spetterend verbaal vuurwerk - laat dat maar aan Billy Wilder over.  

- English below -

Verzekeringsagent Walter Neff raakt in de ban van Phyllis Dietrichson, die een ongevallenverzekering wil laten afsluiten buiten medeweten van haar echtgenoot. Neff heeft meteen door dat ze hem wil vermoorden. Hij raakt zo door haar bedwelmd dat hij steeds verder verstrikt raakt in de intrige. Billy Wilder weet als geen ander het paranoïde gevoel van Neff op te roepen. Ook het spetterende verbale vuurwerk is om van te smullen.

Wilder maakte succesvol gebruik van 'casting against type': Fred MacMurray, die Walter Neff speelt, is vooral bekend van komische rollen, precies het doorsnee type man waar Wilder op zoek naar was. Barbara Stanwyck is in de rol van Phyllis Dietrichson met platinablond haar een iconische femme fatale, Edward G. Robinson is Keyes, de gehaaide chef van verzekeringsagent Neff. Wilder verfilmde het boek van James M. Cain uit 1935, op zijn beurt gebaseerd op een geruchtmakende zaak in Queens, New York uit 1927. Eerdere pogingen om het boek te verfilmen stuiten steevast op de censoren van het Hays Office. Omdat vaste co-scenarist Charles Brackett het verhaal te ranzig vond werd thrillerschrijver Raymond Chandler ingehuurd om samen met Wilder het scenario te schrijven. Tot verbazing van iedereen wisten ze met hun scenario de valkuilen van de censuur te omzeilen.

Volgens Wilder is M (1931) van Fritz Lang een belangrijke inspiratiebron geweest voor de stijl van de film. Cameraman John Seitz (The Lost Weekend, Sunset Boulevard) was van cruciale betekenis voor de expressionistische look van de film.

Double Indemnity is de favoriete film noir van velen. Ook Paul Verhoeven is een groot liefhebber en liet zich door Double Indemnity inspireren voor zijn thriller Basic Instinct (1992).

English
In 1938, Walter Neff, an experienced salesman of the Pacific All Risk Insurance Co., meets the seductive wife of one of his clients, Phyllis Dietrichson. They start an affair and Phyllis proposes to kill her husband to receive the proceeds of an accident insurance policy. Walter devises a scheme to receive twice the amount based on a double indemnity clause.

When Mr. Dietrichson is found dead on a train track, the police accept the determination of accidental death. However, the insurance analyst and Walter's best friend Barton Keyes does not buy the story and suspects that Phyllis has murdered her husband with the help of another man.
 

Programma

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.