zo 1 mrt 12:45

Honeyland

Ljubomir Stefanov, Tamara Kotevska
1 mrt
12:45

Een intieme en indrukwekkende film over de laatste vrouwelijke honingjager van Europa. 

ENGLISH BELOW

Drie jaar lang volgde een kleine crew de laatste vrouwelijke honingjager van Europa, Hatidze Muratova. Zelf is ze net zo puur en zuiver als de honing van ‘haar’ wilde bijenvolken, haar omgeving is even ruig als gul. In een verlaten bergdorp, afgesloten van elektriciteit en stromend water, verzorgt ze haar bedlegerige moeder. In deze bijzondere setting filmden Tamara Kotevska en Ljubomir Stefanov een oogstrelend en intiem portret, waarin de hoofdpersonen zich vaak onbespied lijken te wanen.

De komst van een echtpaar met een caravan vol kinderen zorgt voor een onverwachte dramatische wending. Vanaf een bergtop kijkt Hatidze toe hoe hun kudde runderen het dorp overspoelt. De ruwe manier waarop de dieren en kinderen worden behandeld, staat in sterk contrast met Hatidzes liefdevolle relatie met de bijen. Als de vader hoort hoeveel haar honing oplevert, begint hij interesse te tonen in de bijenhouderij. Begrijpt hij ook haar belangrijkste regel, namelijk dat je nooit meer wegneemt dan de bijen kunnen missen?

Regie
Ljubomir Stefanov Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov
Speelduur
88 min
Jaar
2019
Land
Macedonië
Taal
Turks, Macedonisch, Ondertiteling:Nederlands

Deze film zie je ook thuis via

Direct naar de film!
Huh?! Wat is Picl?

ONDERDEEL VAN:
OSCARWINNAARS

ENGLISH

This movie is in Turkish and Macedonian. 

For three years, a small crew followed Europe’s last female wild-beekeeper, Hatidze Muratova. She’s as pure as the honey she gathers from her wild hives, and her surroundings are as bountiful as they are rugged. In a deserted mountain village, with neither electricity nor running water, she looks after her bedridden mother. In this extraordinary setting, Tamara Kotevska and Ljubomir Stefanov produced a stunningly filmed, intimate portrait, in which the protagonists often seem to behave as if they’re unobserved.

A dramatic turn of events comes with the arrival of a couple with a caravan full of children. From a hilltop, Hatidze watches as herds of cows overrun the village. The rough treatment of the children and animals contrasts starkly with Hatidze’s tender relationship with the bees. When the father hears how much she earns with her honey, he starts to show an interest in beekeeping. Will he understand her most important rule, that you must never take more honey than the bees can miss?

Honeyland really is a miraculous feat, shot over three years as if by invisible camera – not a single furtive glance is directed towards the film-makers

★★★★ The Guardian