zo 15 mrt 12:30

The Best of IDFA on Tour

IDFA
15 mrt
12:30

De prijswinnaars en publieksfavorieten van het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam, het grootste documentaire festival ter wereld, zie je op één dag in Eindhoven!

Programma

Tijdens The Best of IDFA on Tour zie je vier prijswinnende films op één middag. Beschrijvingen van de films vind je verderop op deze pagina.

12.30 - 12.45      Voorspel
12.45 - 14.00      Sunless Shadows
14.00 - 14.30      Pauze
14.30 - 16.20      Collective
16.20 - 16.40      Pauze
16.40 - 18.00      In a Whisper

In de pauzes zijn er broodjes te koop aan de bar van ons café.

Tickets

Kaarten zijn alleen verkrijgbaar voor het gehele programma, het is niet mogelijk kaarten te kopen voor losse films.

Met je Natlab Pas of Betere Filmpas (kaartjes alleen aan de receptie te koop) zie je de films van IDFA on Tour voor maar € 25,-. Leden van de BankGiro Loterij kunnen op vertoon van hun VIP-kaart maximaal 2 tickets aanschaffen voor een tarief van € 22,00 per ticket. Deze tickets zijn alleen aan onze receptie verkrijgbaar.

Regie
IDFA
Speelduur
360 min
Jaar
2019

Met je Natlab Pas of Betere Filmpas (alleen via onze receptie) krijg je €2,50 korting op dit programma!

ONDERDEEL VAN:
FILMSPECIALS

Voorspel (Foreplay)

Bijzondere juryvermelding binnen de IDFA Competition for Kids & Docs
Anne van Campenhout / Nederland / Nederlands gesproken / 2019 / 15 min.

De meest ongemakkelijke, maar ook spannende uren beleven middelbarescholieren ongetwijfeld tijdens seksuele voorlichting. Voorspel (Foreplay) laat zien hoe deze lessen worden gegeven op een vijftal Nederlandse scholen. De makers richtten hun blik hierbij vooral op de reacties van de tweedeklassers, die de informatie al giechelend en stoere grappen makend, maar ook met nieuwsgierigheid tot zich nemen, terwijl de leraren meestal een opgeruimde no-nonsense-aanpak hanteren. De anatomie van de geslachtsdelen komt aan bod, er moeten condooms worden afgerold op neppenissen en via vloeistoffen in plastic bekertjes worden, zogenaamd, soa’s doorgegeven.

Daarnaast worden de leerlingen geïnterviewd en krijgen ze vragen voorgeschoteld als “Is het iets om naar uit te kijken?” en “Hebben jongens het door als een meisje niet wil?” En porno, wat vinden ze daarvan? Ook sexting en het doorsturen van wraakfilmpjes komt ter sprake. De antwoorden van de kinderen, die vaak zelf nog geen ervaring hebben, maar ongetwijfeld online al van alles hebben gezien, zijn vaak openhartig, soms verrassend en veelal ontwapenend naïef en streetwise tegelijk.

Sunless Shadows

Winnaar van de IDFA Award for Best Directing en openingsfilm van IDFA 2019
Mehrdad Oskouei / Iran, Noorwegen / Perzisch gesproken, Nederlands ondertiteld / 2019 / 75 min.

In een Iraanse jeugdgevangenis zit een groep minderjarige meisjes hun straf uit voor een zware misdaad: de moord op hun vader, hun echtgenoot of een ander mannelijk familielid. De bijzondere band die filmmaker Mehrdad Oskouei met hen opbouwde, is voelbaar in observaties van openhartige onderlinge gesprekken en speels gestoei, en privé-momenten waarin ze vertellen over de gevolgen van, en soms de redenen voor hun daad.

Soms laat hij hen alleen met zijn camera, die zij dan gebruiken om zich te richten tot hun overleden slachtoffers of hun medeplegers – drie van de meisjes pleegden de moord samen met hun moeders, die in een andere gevangenis hun executie afwachten. 

In tegenstelling tot de veel troostelozer situatie van deze moeders, hangt in de woonvertrekken van de meisjes – een gezamenlijke cel die aanvoelt als een grote meisjesslaapkamer, een leslokaal en een groene binnenplaats waar een nestje eendenkuikens rondwaggelt – een bijna zorgeloze sfeer. Gaandeweg begint het te dagen dat deze gesloten vrouwenwereld niet alleen een gevangenis is, maar ook een plek die haar bewoners afschermt van een samenleving waarin mannen op vaak agressieve wijze de dienst uitmaken.

Collective

Publieksfavoriet
Alexander Nanau / Roemenië, Luxemburg / Roemeens, Engels gesproken, Nederlands ondertiteld / 2019 / 109 min.

Op 30 oktober 2015 brak er in nachtclub Colectiv in Boekarest een grote brand uit. Het werd een van de grootste rampen uit de recente Roemeense geschiedenis, met aanvankelijk 27 doden en 180 gewonden. Binnen enkele dagen braken felle protesten uit, die leidden tot het aftreden van de sociaaldemocratische regering.

Regisseur Alexander Nanau volgt een aantal hoofdrolspelers in de nasleep van de ramp, vanaf het moment waarop bekend wordt dat 37 van de gewonden zijn gestorven aan bacteriële infecties in lokale ziekenhuizen. Hij spreekt met journalisten van een nationale krant, die ontdekken dat de ziekenhuizen sterk verdunde desinfectans gebruikten, met de minister van Volksgezondheid in de tijdelijke technocratische regering en met de slachtoffers van een corrupt zorgsysteem in een disfunctionele staat.

Nanau schuwt sensatie en houdt zich afzijdig van al te grote emoties die het verhaal omringen. Desalniettemin toont hij nauwgezet en op indringende wijze het gezicht van de corruptie die zijn land aantast.

In a Whisper

Winnaar van de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary
Heidi Hassan, Patricia Pérez Fernández / Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Cuba / Spaans en Frans gesproken, Nederlands ondertiteld / 2019 / 80 min.

Jeugdvriendinnen Patricia en Heidi groeiden op in Cuba, waar ze allebei studeerden aan de filmacademie. Als kinderen van de jaren zeventig zijn ze opgevoed met de communistische idealen van Che Guevara, maar de beloofde rooskleurige toekomst blijft uit. Afzonderlijk van elkaar ontvluchten ze hun vaderland, weg van de malaise en censuur. Heidi belandt in Zwitserland, Patricia in Spanje. Het contact is jarenlang verbroken.

Wanneer ze, veertig jaar oud inmiddels, voorzichtig opnieuw toenadering zoeken, gebeurt dat op de manier die hun het beste past: via videobrieven. Allebei zijn ze hun leven blijven filmen, ook als het erop leek dat ze nooit meer in de filmwereld zouden werken. Alle omwegen in het bestaan van de twee migranten komen in de openhartige audiovisuele communicatie aan bod. Patricia’s jaren als mojitoverkoper, Heidi’s zoektocht naar werk en aansluiting in Genève, de worsteling met vervreemding en nostalgie naar een land dat niet langer bestaat.

Het resultaat van de brieven, razend knap gemonteerd tot een chronologisch maar toch freewheelend geheel, is een gevoelig, tweekoppig verslag van ontworteling, moederschap, filmliefde, vriendschap en vrijheid.