Film & Literatuur Inleiding | If Beale Street Could Talk

Alexander Zwart
do 21
februari

Filmjournalist Alexander Zwart licht telkens één film uit het actuele aanbod uit. Een film gebaseerd op een boek, of over het leven van een schrijver. Thema van de inleiding is afhankelijk van boek en film, maar altijd staat de vertaling naar het grote scherm centraal.

Een avond kost € 14,50. De cursus is opgezet als geheel, maar natuurlijk zijn de avonden ook afzonderlijk te bezoeken.

Deel 1| If Beale Street Could Talk

Begin jaren 70 in Harlem, New York. Na een jarenlange vriendschap durven Clementine ‘Tish’ Rivers en Alonzo ‘Fonny’ Hunt op 19- en 20-jarige leeftijd toe te geven aan hun liefde voor elkaar. Alles loopt voorspoedig, totdat Fonny valselijk wordt beschuldigd van een verkrachting. Tish ontdekt dat ze zwanger is en doet er met haar familie alles aan om Fonny’s onschuld te bewijzen. Het aangrijpende If Beale Street Could Talk is regisseur Barry Jenkins eerste film na het Oscarwinnende Moonlight. Gebaseerd op James Baldwin’s gelijknamige boek.

Tijdens de inleiding staan we stil bij de bekende Afro-Amerikaanse schrijver James Baldwin (1924 – 1987). Hij schreef niet alleen romans maar was ook een fel debater in het rassendebat. Zijn hedendaagse tegenhanger is regisseur Barry Jenkins die doorbrak met de Oscarwinnende film Moonlight, een film met een uitsluitend donkere cast. We bekijken de paralellen en het gebrek aan vooruitgang in de tussenliggende tijd.

 

Over Alexander Zwart

Filmjournalist Alexander Zwart studeerde audiovisuele vormgeving aan de Willem de Kooning academie in Rotterdam en beeldende kunst en creatief schrijven aan de Rietveld academie in Amsterdam.

De volgende delen van de filmcursus

Deel 2 | Can You Ever Forgive Me?

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de succesvolle biograaf (en kattenvrouwtje) Lee Israel. Zij verdiende in de jaren 70 en 80 haar geld door boeken te schrijven over onder meer Katharine Hepburn en Estee Lauder. Als Lee uit de smaak valt en ze haar boeken niet langer gepubliceerd krijgt, gebruikt ze haar schrijftalent om anderen te misleiden. De film is een bewerking van haar memoires Can You Ever Forgive Me?

Een film die een perfecte aanleiding biedt voor een inleiding over een van de spannendste (en nagenoeg verboden) onderwerpen in de literatuur: plagiaat. Want waar ligt eigenlijk de grens van plagiaat, en is een verzonnen biografie minder waard? We duiken in het waargebeurde leven van Lee, maar kijken ook naar voorbeelden in de Nederlandse letteren.

 

Deel 3 | A Private War

Oorlogscorrespondent Marie Colvin (een Golden Globe genomineerde rol van Rosamund Pike) van The Sunday Times en The New York Times bleef niet netjes achter de linies, maar drong door tot de hete kern van gewapende conflicten. Ze stond op slagvelden in onder andere Oost-Timor, Tsjetsjenië, Libië en Sierra Leone. Ver verwijderd van de frontlinie moet ze echter een persoonlijke strijd uitvechten wanneer ze te maken krijgt met een posttraumatische stressstoornis. Maar zelfs dan moet ze haar gezondheid en veiligheid op het spel zetten om op nieuws te blijven jagen.

Deze biografie van een oorlogscorrespondent is gebaseerd op een artikel in het tijdschrift Vanity Fair. Hoewel in de Verenigde Staten de meest prestigieuze literatuurprijs (de Pulitzerprijs) wordt uitgereikt aan zowel romans als journalistieke stukken, gaan wij daar in Nederland nogal aan voorbij. In de inleiding bij deze film staan we onder meer stil bij films die gebaseerd zijn op journalistieke artikelen.