Films met inleiding: Dior and I en Hiroshima Mon Amour

Di 14 juli 2015

Ook deze zomer ziet u goede films in Natlab, van luchtig zomers tot klassiekers die actueel blijven. Rondom twee films verzorgt Pauline Terreehorst speciale inleidingen. Als directeur van Natlab met een stevige journalistieke achtergrond in film, mode en design laat zij haar licht schijnen over de films Dior and I en Hiroshima Mon Amour.

Dior and I, vanaf 9 juli te zien.
Met inleiding: donderdag 23 juli om 20.00 uur.

Een film over de wereld achter de schermen bij Dior en de totstandkoming van de eerste collectie van de Belgische ontwerper Raf Simons bij Dior, waarbij het creatieve proces van deze minimalistische modeontwerper voorop staat. De documentaire benadrukt de bijna griezelige gelijkenis tussen de beroemde Christian Dior en de beginnende Simons, die een modehuis bestiert waar ook ooit Yves Saint Laurent begon.
Het bijzonder mooi vormgegeven Dior and I volgt hem in de aanloop naar de lancering van zijn eerste haute couture-collectie voor Christian Dior in het voorjaar van 2012. Weinig modehuizen zijn omringd met zo’n hoge verwachting als Dior. Hoe zou deze Belg, met alleen elementaire kennis van de Franse taal, omgaan met de druk van de Dior-erfenis terwijl hij zijn eerste collectie in slechts acht weken moet samenstellen?
De documentaire behandelt haute couture als ontwerpkunst, waarbij artistieke visie belangrijker is dan het prijskaartje.

Hiroshima mon amour, vanaf 6 augustus te zien.
Met inleiding: donderdag 6 augustus om 14.00 uur, dinsdag 18 augustus om 19.30 uur

In Alain Resnais’ artistieke bewerking van het wereldberoemde boek Hiroshima Mon Amour van Margerite Duras ontmoet een in Japan werkzame Franse actrice een Japanse architect. Ze begint een intense verhouding met hem, waarbij ze voornamelijk gesprekken voeren over het bombardement op Hiroshima. Over de ellende die de architect en zijn familie daardoor hebben meegemaakt en de beleving van het bombardement van de vrouw in haar thuisland, het toen nog bezette Frankrijk. De Franse actrice herinnert zich nog alles over de Tweede Wereldoorlog. Maar de architect daagt haar uit om vast te stellen of alles wat zij zich herinnert werkelijkheid is of slechts een projectie.
Hiroshima Mon Amour wordt gezien als het begin van de Nouvelle Vague. De film gebruikte nieuwe technieken als korte flashbacks tussen de chronologische scènes waardoor een gebroken verhaallijn ontstaat. "De tijd," zo zegt Resnais, "is verbrijzeld".

 

Actueel

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.