DDW13: naar schatting 250.000 bezoekers

Ma 28 oktober 2013

Dutch Design Week (DDW) kijkt terug op een zeer geslaagde twaalfde editie. Over negen dagen bezochten naar schatting 250.000 mensen het evenement. Dankzij het werk van meer dan 2000 ontwerpers stemde de week ook inhoudelijk tot tevredenheid. Dit alles in een opvallend ontspannen sfeer. DDW-directeur Martijn Paulen in het slotinterview met de dagelijkse tabloid: ‘Er is echt een positieve buzz ontstaan.’

Cijfers
Met name in de weekends en op de zonovergoten dinsdag was het druk. Mede dankzij de tomeloze inzet van ambassadeurs Piet Hein Eek en Daan Roosegaarde was zowel voor de gevestigde als voor de kleinere locaties volop belangstelling. De nieuwe invulling van het Klokgebouw werd positief ontvangen. De dit jaar ingevoerde passe-partout bleek geen belemmering voor publiek. Bezoekers maakten ook gretig gebruik van de dertig MINI Design Rides. Samen met een aantal gratis pendelbussen vervoerden ze naar schatting 10.000 personen per dag.

Inhoud
Vanuit de overtuiging dat gedurfd experiment en een doe-het-zelf-mentaliteit kunnen leiden tot antwoorden en oplossingen, liet DDW het publiek kennismaken met het design en de vormgevers van morgen. Dat gebeurde dit jaar onder het thema ‘Now future’, waaraan op veel verschillende manieren invulling werd gegeven. Onderzoek en samenwerking, zowel tussen ontwerpers onderling als interdisciplinair, waren opvallende trends.

Sfeer
De twaalfde editie bleek een dynamisch publieksevenement dat mede dankzij het weer verliep in een buitengewoon goede sfeer. ‘Er is echt een positieve buzz ontstaan’, aldus DDW-directeur Martijn Paulen. ‘De lente hangt in de lucht. (…) Ik ben enorm onder de indruk van wat we samen voor elkaar hebben gekregen. Het is fenomenaal, daar krijg ik kippenvel van. Waanzinnig.’

 

Actueel

Er is iets misgegaan met het laden van dit evenement. Probeer het later nogmaals.